De lion sneezes tonight - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van annavonturen - WaarBenJij.nu De lion sneezes tonight - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van annavonturen - WaarBenJij.nu

De lion sneezes tonight

Door: annavonturen

19 Mei 2011 | Zuid-Afrika, Port Alfred

ahoeeeeeeeeeeeeeeeeeee hoehoehoehoe awimbawe!

De titel slaat op mijn afgelopen 2 weken.
Ik ben al 2 weken van licht naar zwaar verkouden en weer terug EN we zijn op safari geweest!!!
Hier hebben we leeuwen op 4 meter afstand zien liggen en op 6 meter afstand zien eten!
We hebben ze helaas niet zien jagen, daar waren we te laat voor en ze werden gevoerd.
Tijdens de safari hoorden we namelijk een geweerschot, er was een gnoe heel ziek, hij werd van binnenuit opgegegeten door maden dus hebben ze hem uit zijn lijden verlost en gevoerd aan de leeuwen.

Deze safari was echt super gaaf. Het begon al meteen leuk met een achtbaan ritje, waar je zomaar een meter de lucht in kan vliegen en met een noodvaart door allerlei bochten en langs allerlei struiken.
De eerste dieren die we zager waren parelhoenders. Ik zat echt in een super leuke groep in de auto (Jannie, Gretha, Sjoukje, Marleen,Anke, Sanne en Annika). Toen we bij de vogels aankwamen waren ze dol enthousiast foto's aan het maken, tot ze hoorden wat voor een dieren het waren:P
Daarna kwamen we bokken tegen en een gnoe. Ik noem het maar even bokken want ze hebben zoveel verschillende soorten, ik kan ze echt niet meer uit elkaar houden. Ze zijn hoe dan ook allemaal familie van de antilopen.
Hierna kwam dan ook een grote hoeveelheid verschillende bokken. Springbokken, waterbokken, ampala's etc.
Na een tijdje kwamen we ook zebra's tegen. Schaduwzebra's om precies te zijn. Echt hele mooie dieren. Nadat we verder reden hadden we een primeur, ook voor het safari park zelf! We zagen een aardwolf in het licht. Onze gids, die er al bijna 5 jaar werkte had in al die tijd nog maar 20 keer eentje gezien in de schemer of donker. Een andere begeleider die toevallig in de buurt was had er nog maar 3 gezien. Maar geen van alle in klaar daglicht. Het was een mooi dier, hoewel hij heel ver weg was. Ik geloof dat ik wat blauw in zijn vacht zag.
Daarna reden we door naar de neushoorns. Onderweg zagen we nog de grootste gnoe van het park.
Eenmaal bij de neushoorns kwamen alle jeeps bij elkaar, we waren intotaal met 5 jeeps.
Na de neushoorns hebben we nog een beetje rond getourd om uiteindelijk naar onze kamers te gaan voor koffie, thee, chocomel en een koekje. Onderweg zagen we nog snel wat everzwijntjes. Iedereen die in het hoofgebouw sliep kon meteen de kamer even bekijken. Echt super mooie kamers met een douche erin en alle kamers hadden een tweepersoons bed. Iedereen had ook hun eigen kamer, op 2 groepjes van 3 na. Die moesten een kamer delen. Het ene groepje had pech want daarvan moest 1 op de grond slapen, nogal raar. De andere hadden echt super veel geluk, want die kregen er een badkamer bij, met bad etc.
Ik sliep samen met Anke, Sanne en Annika in een ander gebouw. Hier mochten we nog niet heen, omdat de neushoorns bij ons naar binnen konden lopen en het te gevaarlijk was buiten het hoofgebouw om. Ook liepen de paarden gewoon los rond, ze konden allemaal alleen niet naar het leeuwen gedeelte lopen.
Na de chocomel en meerdere koekjes zijn we op zoek gegaan naar leeuwen. Die hebben we na veel moeite maar zelf geroepen door de gnoe aan hun te geven. Hier hebben we zeker een drie kwartier gestaan daarna zijn we naar een leuk restaurante te gaan in het midden van het park.
Hier hebben we echt overheerlijk gegeten. Vooral de kippenvleugels waren super lekker.
Na het eten hebben we rond een kampvuur gezeten en wat met elkaar, ook de andere buitenlanders van de andere jeeps, gezongen.
Rond 9 uur zijn we weer op safari gegaan. We zijn weer naar de leeuwen gegaan en zijn wat rond gereden om wat meer avond dieren te zoeken. We zijn alleen een capehare en een springhare tegen gekomen. Een gewone haas en een springhaas dus.
Uiteindelijk waren we rond 10 uur terug bij het hoofgebouw. Nadat we het grootste gedeelte hadden afgezet gingen wij verder met de jeep naar onze kamers.
Na 3 minuten kwamen we bij een groot huis aan. Het bleek het huis van de eigenaar te zijn. Echt heel groot en heel mooi. Je kwam meteen in de woonkamer binnen en ging dan door naar de eetkamer waar wij weer koffie en thee konden krijgen met zelfgemaakte koekejes! En dan naar rechts was een lange gang met allemaal douches en uiteindelijk ook een bad. Iedere badkamer was voor 1 kamer, en de badkamer met het bad was van mij! Daarna zijn we bij de kamers aangekomen. Echt heeeeel groot en een groter tweepersoons bed dan bij het hoodgebouw ook hadden Anke en ik een tv. Daarbij had ik ook een twee kasten, toilettafel, eletrische deken en dvd speler. Ik wou echt heel graag tv kijken nadat ik een bad had genomen, maar het bad was smerig en ik kreeg de tv niet aan :(
Maar ik heb super lekker geslapen, het is ook wel fijn een kamer voor jezelf te hebben.
Om 7 uur werden we weer opgehaald dor George, onze gids, om naar beneden (het hoofdbebouw) te gaan en weer koffie of thee te nemen. Hierna zijn we op zoek gegaan naar giraffen.
Het duurde een tijdje maar toen vonden we ze wel. Op een gegeven moment kwamen we zo dichtbij het voelde alsof je alleen je arm hoefde uit te steken om ze aan te raken.
Toen weer terug naar het restaurant voor ontbijt. Weer super lekker, natuurlijk en super gezellig met onze groep.
Na het ontbijt hebben we de leeuwen weer gezien, krokodillen en nijlpaarden.
Het was echt een super geslaagde safari!!

Dit weekend zijn we van plan naar addo's te gaan. Dit is een olifanten park, olifanten en buffels zijn de enige dieren die we nog niet hebben gezien namelijk. Daarna gaan we weer naar plettenberg om te paragliden en bungeejumpen bij de blaubrug. En maandag gaan we winkelen in Port Elizabeth, we hopen hier ook nog het apartheid museum te zien. Super druk weekend dus :)

Ondertussen hebben ik vorige week maandag een opening meegemaakt van onze creche. Het gebouw waar wij in zitten van de pre-school was nog niet helemaal af en was nog nooit geopend. Dit was echt heel intressant. Nu begrepen we ook eindelijk de geschiedenis achter de school en de pre-school. Alle kinderen in onze klas zijn 5 en 6 jaar. En mogen volgend jaar naar school. Op deze school hebben ze ook een pre-school, maar die zit vol. Vandaar dat Masibambisane dus ook een pre-school is begonnen, vandaar dat er ook kinderen zijn die van heel ver weg komen. De kinderen waren echt schattig met hun optreden en dat mag ook wel want ze hadden hard geoefend.
Verder hebben we van priesters en mensen die wel engels kunnen de uitleg van de liedjes gekregen. Echt, onze lerares Agnus begreep ons al amper maar nu blijkt dat ze gewoon slecht tt geen engels kan. Wel jammer, maar nu hebben we een tolk toegewezen. We hadden donderdag namelijk een vergadering, hier moesten we allemaal zeggen wat we deden, waar we tegen aan liepen en wat onze plannen waren. Nu krijgen we dus een tolk en het geld om meer stoeltjes en tafels te kopen, wie weet ook wat boekjes en speelgoed op niveau van de kinderen.

Foto's komen na het weekend.

Liefs anna

• 19 Mei 2011 - 13:13

Afke:

Hallo Anna.......laten wij nu in ons eigen weiland (langs het pad, achter de stal) een ree met jong hebben. Elke dag, gewoon in Nederland....onze eigen safari! (Oké, met maar 1 soort) Onze Italiaanse zegt dat ze in Italië capriole genoemd worden. En het zijn capriolen makers; vooral het kleintje (1 week oud) hopt door het lange gras als een kangeroe.....Foto's volgen, net als bij jou, later ;-) En de verkoudheid heb je ongetwijfeld van Jit want ook die zit weer te sniffen ;-).

Liefs,
    ma

• 19 Mei 2011 - 18:57

Tante Ans:

Hallo Anna,
    Naar welk park zijn jullie op Safarie geweest? Ben benieuwd denk het zelfde waar wij ook al eens geweest zijn. Bungeejumpen!!!. De grootste van de wereld? Daar heeft Jitcia een keer gebungeejumd. Ik heb het uit de verte gezien. Niks voor mij. Ga jij het doen? Dan wens ik je veel succes. In Port Elizabeth zit op dit moment mijn zusje. Marco, haar zoon, loopt daar stage zij zijn bij hem op bezoek. Nog een mooie tijd en veel succes met je kindjes. Schattig zijn ze hé?
    Groetjes

• 24 Mei 2011 - 09:19

Tante Joke:

Leuke verslagen allemaal Anna.
    Z'on stage is echt wel een cadeautje.
    En dan nog 25 dagen te gaan.
    Geniet er van.
    Gr uit Giethoorn

• 26 Mei 2011 - 14:53

Hans En Anneke:

Hou Anna,
    We lezen ook jouw verslag, het leuke is, dat jullie dezelfde gebeurtenis weer anders beschrijven. Wat prachtig dat die wilde dieren van zo dichtbij te bekijken zijn. Geweldig!
    Groetjes, ouders van Marleen